A 15 legdurvább posztapokaliptikus világ
1/15
Az Éli Könyve (november 21-én, vasárnap este 21:00-kor) lehetne akár csöndes roadmovie is egy könyvmolyról, ha nem egy nukleáris háború nyomában összeomlott Földön játszódna, ahol a törvénynek és a társadalomnak már az emléke is a távolba vész. Tele a mozitörténet ilyen világokkal, így egy kicsit elkalandoztunk most ezekben. Neked melyik a "kedvenced"?
Az ember gyermeke
2/15
A nem túl távoli jövőben Theo (Clive Owen) próbál az Egyesül Királyságból kijutattni egy várandós menekült lányt. A már önmagában izgalmas cselekményt feldobja a tény, hogy a magzat 19 éve az első, akit potenciálisan világra lehez hozni. Az borús angol táj és a szokásosnál is szmogosabb városi utcák rendkívül erős atomszférát teremtenek a feszült üldözéshez.
WALL-E
3/15
Egy jövő, ahol Föld lényegében a hátrahagyott szemétdomb szerepében tetszteleg, az emberiség maradéka pedig a nagy jólétben már járásképtelen képernyőfüggőként suhan valahol a világűrben. A két cuki robot hiába takarít és váltja meg algoritmikus románcukkal a világot, az emberiség ezt a (fantázia?) bolygót jól romba döntötte.
Delicatessen
4/15
Jean-Pierre Jeunet, az Amélie és a negyedik Alien film rendezőjének kevésbé ismert alkotása valahol egy komor jövő európai bérházában játszódik, annak megszokott, de francia filmesen merész ecsetvonásokkal ábrázolt lakóközösségi intrikáival. A probléma csak annyi, hogy a megrogyott ellátórendszerek miatt az élelmiszernek is híján vannak, így a házban lakó hentes lesz élet és halál ura, gyakran szó szerint.
Stalker
5/15
Nem véletlen, hogy a kőkemény akciófilmek mellett az elvontabb darabok foglalkoznak intenzíven a disztopikus világok kérdésével. Andrej Tarkovszkij majdnem hét évvel a csernobili katasztrófa előtt készített filmet a Zónáról, ahol csak az életét nem féltő kincsvadász (ő a Sztalker) ismeri az utat a mérgező tájban. A film lassan hömpölygő értekezés az atomkorszak fenyegetéséről, de szép lassan süpped filozófiai mélységekbe a boldogságról és az emberi mivoltunkról való gondolkodásban.
Dredd Bíró
6/15
Hiába a menő arany-fekete-piros szerkók, a high-tech város, a rögtönítélő és végrehajtó, a tréfát távolról sem ismerő rendőrség miatt talán mégis kihagynánk egy látogatást a Megavárosba.
28 nappal később
7/15
Londont elég kevés dolog ütheti ki a leglátogatotabb városok listájának éléről, pláne, ha Cillian Murphy is a környéken van. Ezen kevés dolgok egyike egy zombiapokalipszis.
Snowpiercer – Túlélők viadala
8/15
Ha azt hitted, a hétfő reggeli váci zónázón fagyos a hangulat, akkor próbálj ki egy járatot ahol a teljesen átfagyott Föld teljes maradék lakossága kénytelen együtt élni. Tetézi a bajt, hogy maga a vonat lényegében nem megy sehova, csak körbe-körbe a bolygón, így még azzal sem nyugtathatod magad, hogy majd ha leszálltál, milyen jó lesz inni egy kávét.
Úton
9/15
HIába a gyönyörű Észak-Amerika vadregényes ösvényei, még a legfanatikusabb teljesítménytúrázót is próbára tenné a tudat, hogy lényegében a séta csak pótcselekvés, mielőtt kénytelenek vagyunk szembenézni az emberiség, mint elfuserált kísérlet teljes kudarcával.
Legenda vagyok
10/15
Klasszikus "utolsó ember" sci-fi Will Smith főszereplésével, bár relatíve könnyedebb a többi versenyzőnél. Neville ezredesnek nem csak a rák ellenszernek indult vírus által eltorzult, barátságtalan egyedekkel kell felvennie a harcot, hanem az elméjét ostromló magánnyal is. Még szerencse, hogy emberünk egyedüli(?) túlélőként virológus, így van némi ok a reményre, miközben a festőien elvadult New York-ban próbál ellenszert találni. Kérdés, hogy kinek, hiszen ő maga immunis a fertőzésre...
Mátrix
11/15
Ki ne akarna 5 perc alatt megtanulni kungfuzni vagy feszülős bőrszerkóban, motorról hátraszaltóval leszállva IT feladatokat ellátni? Azon az áron, hogy közben a tényleges fizikai valónk egy kád takonyban lebegve, aprócska üzemanyagcellaként szolgál a nagy VR szimulációhoz... talán mégse kérjük a rapid harcművészeti tanfolyamot.
Mad Max
12/15
A villanyautók térhódítását és a belsőégésű megoldást preferáló közösség reakcióit látva George Miller világa - ahol minden két folyadék, az üzemanyag és a víz körül forog - egész utopisztikusnak, már-már mesebelinek tűnik. Gyakorlatilag egy véget nem érő sufnituning / egyedi autós találkozó, folyamatos koncertekkel és egyéb szórakoztató programokkal (robbanólándzsás rúdugrás, extrém arcfestés, stb.). Annak a csendes többségnek, akit nem hoz lázba a V8 öblös röfögése, ez persze marad disztópia.
Terminátor-univerzum
13/15
Fantasztikus, amikor az embert reggel már a napi rutinját ismerő kávéfőző által frissen lefőtt presszó várja, miközben a porszívónk automatikusan megindul az újonnan keletkezett porcicák felé. A probléma ott kezdődik, amikor a látszólag elpusztíthatatlan harcirobotok nem csak önálló táncot kezdenek járni amit a morcos öntudatra ébredt Skynet vezérletével, de még a múltba is képesek visszarepíteni magukat, hogy eltérő idősíkokon fenyítsenek tovább mindenkit, aki levegőt merészel szívni.
Hang nélkül
14/15
Még Emily Blunt és John Krasinski (néma) társasága is kevés ahhoz, hogy ezt bevállaljuk. Itt még nagyjából egyben van a megszokott civilizációs infrastruktúra (utak, házak, stb.) de mindenki nagyon, nagyon csöndben van. Egyetlen tüsszentésért beáldozni az egész csapatot? Kösz, nem!
2020: A tűz birodalma
15/15
Hiába Woody Harrelson és Christian Bale, ha közben 1000000 sárkány (igen, nem elírás: EGYMILLIÓ SÁRKÁNY) repked a fejünk felett. A fantasy világokból egyenesen a (tavalyi) jelenünkbe teleportált pikkelyes fenevadak ráadásul Londonban vertek tanyát, így válaszhatunk normál- és tűzeső között, ami az időjárást illeti.
1/15
Az Éli Könyve (november 21-én, vasárnap este 21:00-kor) lehetne akár csöndes roadmovie is egy könyvmolyról, ha nem egy nukleáris háború nyomában összeomlott Földön játszódna, ahol a törvénynek és a társadalomnak már az emléke is a távolba vész. Tele a mozitörténet ilyen világokkal, így egy kicsit elkalandoztunk most ezekben. Neked melyik a "kedvenced"?
Az ember gyermeke
2/15
A nem túl távoli jövőben Theo (Clive Owen) próbál az Egyesül Királyságból kijutattni egy várandós menekült lányt. A már önmagában izgalmas cselekményt feldobja a tény, hogy a magzat 19 éve az első, akit potenciálisan világra lehez hozni. Az borús angol táj és a szokásosnál is szmogosabb városi utcák rendkívül erős atomszférát teremtenek a feszült üldözéshez.
WALL-E
3/15
Egy jövő, ahol Föld lényegében a hátrahagyott szemétdomb szerepében tetszteleg, az emberiség maradéka pedig a nagy jólétben már járásképtelen képernyőfüggőként suhan valahol a világűrben. A két cuki robot hiába takarít és váltja meg algoritmikus románcukkal a világot, az emberiség ezt a (fantázia?) bolygót jól romba döntötte.
Delicatessen
4/15
Jean-Pierre Jeunet, az Amélie és a negyedik Alien film rendezőjének kevésbé ismert alkotása valahol egy komor jövő európai bérházában játszódik, annak megszokott, de francia filmesen merész ecsetvonásokkal ábrázolt lakóközösségi intrikáival. A probléma csak annyi, hogy a megrogyott ellátórendszerek miatt az élelmiszernek is híján vannak, így a házban lakó hentes lesz élet és halál ura, gyakran szó szerint.
Stalker
5/15
Nem véletlen, hogy a kőkemény akciófilmek mellett az elvontabb darabok foglalkoznak intenzíven a disztopikus világok kérdésével. Andrej Tarkovszkij majdnem hét évvel a csernobili katasztrófa előtt készített filmet a Zónáról, ahol csak az életét nem féltő kincsvadász (ő a Sztalker) ismeri az utat a mérgező tájban. A film lassan hömpölygő értekezés az atomkorszak fenyegetéséről, de szép lassan süpped filozófiai mélységekbe a boldogságról és az emberi mivoltunkról való gondolkodásban.
Dredd Bíró
6/15
Hiába a menő arany-fekete-piros szerkók, a high-tech város, a rögtönítélő és végrehajtó, a tréfát távolról sem ismerő rendőrség miatt talán mégis kihagynánk egy látogatást a Megavárosba.
28 nappal később
7/15
Londont elég kevés dolog ütheti ki a leglátogatotabb városok listájának éléről, pláne, ha Cillian Murphy is a környéken van. Ezen kevés dolgok egyike egy zombiapokalipszis.
Snowpiercer – Túlélők viadala
8/15
Ha azt hitted, a hétfő reggeli váci zónázón fagyos a hangulat, akkor próbálj ki egy járatot ahol a teljesen átfagyott Föld teljes maradék lakossága kénytelen együtt élni. Tetézi a bajt, hogy maga a vonat lényegében nem megy sehova, csak körbe-körbe a bolygón, így még azzal sem nyugtathatod magad, hogy majd ha leszálltál, milyen jó lesz inni egy kávét.
Úton
9/15
HIába a gyönyörű Észak-Amerika vadregényes ösvényei, még a legfanatikusabb teljesítménytúrázót is próbára tenné a tudat, hogy lényegében a séta csak pótcselekvés, mielőtt kénytelenek vagyunk szembenézni az emberiség, mint elfuserált kísérlet teljes kudarcával.
Legenda vagyok
10/15
Klasszikus "utolsó ember" sci-fi Will Smith főszereplésével, bár relatíve könnyedebb a többi versenyzőnél. Neville ezredesnek nem csak a rák ellenszernek indult vírus által eltorzult, barátságtalan egyedekkel kell felvennie a harcot, hanem az elméjét ostromló magánnyal is. Még szerencse, hogy emberünk egyedüli(?) túlélőként virológus, így van némi ok a reményre, miközben a festőien elvadult New York-ban próbál ellenszert találni. Kérdés, hogy kinek, hiszen ő maga immunis a fertőzésre...
Mátrix
11/15
Ki ne akarna 5 perc alatt megtanulni kungfuzni vagy feszülős bőrszerkóban, motorról hátraszaltóval leszállva IT feladatokat ellátni? Azon az áron, hogy közben a tényleges fizikai valónk egy kád takonyban lebegve, aprócska üzemanyagcellaként szolgál a nagy VR szimulációhoz... talán mégse kérjük a rapid harcművészeti tanfolyamot.
Mad Max
12/15
A villanyautók térhódítását és a belsőégésű megoldást preferáló közösség reakcióit látva George Miller világa - ahol minden két folyadék, az üzemanyag és a víz körül forog - egész utopisztikusnak, már-már mesebelinek tűnik. Gyakorlatilag egy véget nem érő sufnituning / egyedi autós találkozó, folyamatos koncertekkel és egyéb szórakoztató programokkal (robbanólándzsás rúdugrás, extrém arcfestés, stb.). Annak a csendes többségnek, akit nem hoz lázba a V8 öblös röfögése, ez persze marad disztópia.
Terminátor-univerzum
13/15
Fantasztikus, amikor az embert reggel már a napi rutinját ismerő kávéfőző által frissen lefőtt presszó várja, miközben a porszívónk automatikusan megindul az újonnan keletkezett porcicák felé. A probléma ott kezdődik, amikor a látszólag elpusztíthatatlan harcirobotok nem csak önálló táncot kezdenek járni amit a morcos öntudatra ébredt Skynet vezérletével, de még a múltba is képesek visszarepíteni magukat, hogy eltérő idősíkokon fenyítsenek tovább mindenkit, aki levegőt merészel szívni.
Hang nélkül
14/15
Még Emily Blunt és John Krasinski (néma) társasága is kevés ahhoz, hogy ezt bevállaljuk. Itt még nagyjából egyben van a megszokott civilizációs infrastruktúra (utak, házak, stb.) de mindenki nagyon, nagyon csöndben van. Egyetlen tüsszentésért beáldozni az egész csapatot? Kösz, nem!
2020: A tűz birodalma
15/15
Hiába Woody Harrelson és Christian Bale, ha közben 1000000 sárkány (igen, nem elírás: EGYMILLIÓ SÁRKÁNY) repked a fejünk felett. A fantasy világokból egyenesen a (tavalyi) jelenünkbe teleportált pikkelyes fenevadak ráadásul Londonban vertek tanyát, így válaszhatunk normál- és tűzeső között, ami az időjárást illeti.